25 Kasım 2024 Pazartesi

Goncagül Telek yazdı: Örgü şişi devrimi

Sevgili örgü örenler; tek istediği olağanüstü kazaklar örmek olan kadınların devrimcileşmesine tanıklık etmek ister misiniz? Okurken bir çok tartışma yapacağınız "Örgü Grubu Tecavüzcüleri İmha Timi" kitabındaki olaylar hem şaşırtacak, hem de çok tanıdık bulacağınız bir çok örgüyle dolu.  Elinize çayınızı ve kitabınızı alın dingin bir kafayla arkanıza yaslanın.

"Örgü şişi devrimini anlatmanın zamanı geldi!" Her şey Brigette ile başladı. "Onun devrimci olmak gibi bir niyeti yoktu. Tek istediği, olağanüstü kazaklar örmekti." 

Böyle başlıyor Örgü Grubu Tecavüzcüleri İmha Timi’nin hikayesi. Altı kadın örgü örmek ve pasta yemek için bir araya gelirler. Bir buluşmalarında Mary diğerlerinin sohbetine katılamaz, canı sıkkındır. Sonunda dayanamayıp torununun tecavüze uğradığını söyler. Herkes dehşete düşer. Ortam sessizleşir. Ardından konuşmaya başlarlar ve anlaşılır ki orada bulunan kadınların hepsi tecavüze uğramıştır. Mary ve torununun bir şey yapmayı düşünüp düşünmediği sorulur. Fakat kendi hikayelerinde olduğu gibi tecavüzcünün cezasızlıkla mükafatlandırılacağı fikrine varırlar.

"Neden adaleti kendi ellerimizle sağlamıyoruz?"

Gina eskiden tecavüze uğrayanların başvurduğu bir merkezde çalışmıştır. Sorar "Hapiste bir gece geçiren tecavüzcülerin oranını tahmin edin?"

Jasmin, "yarısı mı?" diye yanıtlar, çok iyimserdir, çünkü bu oran sadece yüzde 6’dır. Tecavüzcü polis, peder, bürokrat, arkası güçlü biriyse şikayetin bile anlamı yoktur. Kadınlar ne yapabileceklerini konuşurken Christine söze girer okuduğu bir kitapta kadınların Çin’de devriye gruplar kurduğunu ve kadına şiddet uygulayan erkekleri dövdüğünü anlatır. Hindistan’da da bir grubun aynı şeyi yaptığını ekler. Jasmin "Neden bizde, bir kereliğine olsun, onların yaptığı gibi adaleti kendi ellerimizle sağlamıyoruz."der. Kadınlar bakışlarını birbirinden kaçırarak düşünmeye başlarlar. Sessizliği Brigette bozar.

Brigette evlilikten uzak durmuş, hayatını örgü örerek sürdürmüş, özgürlüğüne önem veren bir kadındır. Hep dans etmeyi istemiş fakat bu isteği dans öğretmeninin tecavüz girişimiyle sonlanmıştır. Brigette o akşam sessizliği bozar ve öz savunma eylemini anlatır. Tecavüzcü cezasız kalmamıştır. Örgü grubu bu saatten sonra tecavüzcüleri imha timine dönüşür. Kısa aralıklarla altı kadına saldıran erkekler cezalandırılır. Hepsi örgü şişleriyle öldürülmüştür.

Tecavüzcüleri İmha Timi bir buluşmalarında cinayetlerin sosyopat veya annesinden örgü şişleriyle şiddet görmüş beyaz bir erkek tarafından işlendiğinden şüphelendiğini konuşur. Bu hiç hoşlarına gitmez. Onlar kendileri için adalet sağlamıştır. Fakat tek dertleri bu değildir. Geceleri sokakta özgürce gezmek, arkasına bakmadan, tedirgin olmadan her sokaktan geçebilmek. İstedikleri gibi giyinebilmek, istedikleri işlerde-okullarda varlık gösterebilmek. 

Onlara tecavüz edenleri cezalandırmış ve öz savunmalarını yapmışlardır. Bu eylemleri tecavüzü sonlandırmaya yetmiyordur. Dışarıda başka birine tecavüz etmiş birileri elini kolunu sallayarak dolaşıyor. Sıranın ne zaman, nerede, kime geleceği belli değildir. İşte tam da bu yüzden yaptıkları eylemlerin bir erkek tarafından yapıldığının sanılması ve bu eylemlerin niyetinin çarpıtılması onları çileden çıkarır. Hemen bu duruma müdahale etmeleri gerekiyordur. Bir bildiri kaleme alırlar. Amaçları yine çarpıtılabilir, bu nedenle sade açık ve kısa bir mesaj vermelidirler. Öyle de olur. Mesajları gayet nettir. "Tecavüze son verin YA DA ÖRGÜ GRUBUNUN GAZABIYLA YÜZLEŞİN". 

Bu bildiri basına gönderilir. Çoğu basında ya yer bulmaz,  yer verenler ise alay eder. Kadınlar bunun üzerine duvar yazılamaları, pankart asma, dijital ortamda propaganda yapma gibi bir çok araç kullanmaya başlarlar kendilerini anlatmak için. Bu aşamayla Örgü Grubu Tecavüzcüleri İmha Timi, politik sahneye çıkmış olur. Bir çok kişi hareketin parçası olduğunu söylemeye başlar.

Bundan sonraki süreç eylemleri yapmaktan daha karmaşık ve zordur. Bir taraftan toplumun çok farklı katmanlarından kadın ve erkekler harekete katılır ve destekler. Fakat hareketin karşısında duranlar da canhıraş hareketi bitirmeye çabalar. Dini kurumlardan, devlet organlarına, siyasetçilerden kontra örgütlere, sermayeden basına bir çok kuvvetle çarpışırlar.

Grubun içine ajan sokmaktan, grup üyelerini kaçırmaya, antipropagandadan örgü şişlerinin yasaklanmasına kadar bir çok saldırıyla karşılaşırlar. 

Güçlü bir sistem eleştirisinin yanında siyasal, sosyal, felsefik ve cinsel tartışmalar yürütürler. Altı kadınla çıktıkları yolda halklaşırlar. Hiç yılgınlık yaşamadan eylemlerine devam ederler. Taki tecavüzler bulana kadar. 

Tecavüzler bitmiştir ve onlar da artık çok güçlüdürler. Mücadeleleri sırasında onların karşısına bir sistem ve onun aygıtları çıkmıştı. Bu sistem duruyor. O zaman onlarda yollarına devam etmelidirler.

Tecavüzcüleri İmha Timi olarak devam etmeyeceklerdir. Fakat örgütlülüklerini bir söz vererek dönüştürürler. "Evet, belki şimdilik, örgü şişlerimizi rafa kaldırmış bulunuyoruz. Ancak olur ya, onlara tekrar ihtiyaç duyacak olursak nerede olduklarını biliyoruz!"

Sevgili örgü örenler tek istediği olağanüstü kazaklar örmek olan kadınların devrimcileşmesine tanıklık etmek ister misiniz? Okurken bir çok tartışma yapacağınız kitaptaki olaylar hem şaşırtacak hem de çok tanıdık bulacağınız bir çok örgüyle dolu. Elinize çayınızı ve kitabınızı alın dingin bir kafayla arkanıza yaslanın. 

"Örgü şişi devrimini anlatmanın zamanı geldi."